Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Ut musica pictura - wykład Janusza Wałka

Drukuj
Opublikowano: 02 grudzień 2014

Janusz WałekW sali kominkowej szydłowieckiego zamku, 26 listopada 2014 roku miało miejsce spotkanie z cyklu "Kobieta z harfą" - wokół sekretnej aury obrazu. Zaproszony przez Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu Janusz Wałek, specjalista do spraw malarstwa europejskiego z Muzeum Narodowym w Krakowie - długoletni opiekun najsłynniejszego obrazu w zbiorach polskich Damy z Gronostajem Leonarda da Vinci, wystąpił z prelekcją pt. "Ut musica pictura - malarstwo jak muzyka".

Licznie zebranych słuchaczy, w tym licealistów z szydłowieckich szkół, oraz gościa powitała dyrektor muzeum dr Aneta Oborny. Prelegent pogratulował instytucji udanego zakupu, powiększającego kolekcję malarstwa uwzględniającego motywy muzyczne ("Portret kobiety w czarnej sukni" J. P. Bredt - zakup ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Budżetu Województwa Mazowieckiego), podkreślił wysoką jakość artystyczną dzieła. W prezentacji multimedialnej przygotowanej przez Janusza Wałka znalazły się przykłady malarstwa europejskiego, w którym instrument muzyczny jest elementem kompozycji obrazu. W kolejnej części wykładu słuchacze mogli poznać dzieła o tematyce muzycznej. Na przykładzie obrazów Piotra Bruegel'a (starszego) i Jana Wermeer'a z Delft krakowski historyk sztuki wyjaśnił "muzyczność" malarstwa widoczną w kompozycji, harmonii i kolorystyce. Na wykładzie pojawiły się ciekawe przykłady obrazów różnych stylów i okresów historycznych. W finale spotkania Janusz Wałek powrócił do "Portretu kobiety w czarnej sukni" J. P. Bredta w 1820 roku, przedstawiając związki szydłowieckiego obrazu z portretami Rafaela Santi przejawiające się w układzie kompozycyjnym. Ciekawy wykład słuchacze nagrodzili gromkimi brawami, a prelegent zachęcał zebranych do "słuchania" obrazów i "oglądania" muzyki. Był także czas na indywidualne dyskusje.

{phocagallery view=category|categoryid=964|limitstart=0|limitcount=0}