Eingabehilfen öffnen

Skip to main content

Szydłowiec "Samorządowym Liderem Edukacji 2013"

Drukuj
Opublikowano: 29. November 2013

Lider Edukacji - logo27 listopada w auli Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie Burmistrz Szydłowca Andrzej Jarzyński, przewodnicząca Rady Miejskiej Krystyna Bednarczyk i dyrektor Zespołu Edukacji i Finansów Oświaty Ewa Walczak odebrali z rąk Grażyny Kaczmarczyk, prezez zarządu Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego i prof. Dariusza Rotta - członka prezydium Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, certyfikat "Samorządowego Lidera Edukacji 2013".

Certyfikaty trafiły do 52 gmin i powiatów z całego kraju, które – w opinii ekspertów - wyróżniają się osiągnięciami w dziedzinie rozwoju oświaty i propagowaniu wysokich standardów edukacyjnych. Gmina Szydłowiec jest jedną z pięciu gmin na Mazowszu o wielkości do 20 tys. mieszkańców, które otrzymały certyfikat.

Przyznanie certyfikatu było wynikiem postępowania akredytacyjnego, przeprowadzonego przez komisję, w której zasiadali m.in.: prof. dr. hab. Dariusz Rott, prof. Krzysztof Czekaj – profesor Wyższej Szkoły Pedagogicznej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, prof. Maciej Mitręga – profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, prof. Halina Rusek – była prorektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, prof. Piotr Wilczek - wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, profesor wizytujący Uniwersytetu w Chicago.

Program „Samorządowy Lider Edukacji” realizowany jest od trzech lat, pod honorowym patronatem przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w latach 2009 – 2012, prof. Jerzego Buzka. Cel programu to identyfikowanie i promowanie jednostek samorządu terytorialnego podejmujących wartościowe inicjatywy edukacyjne i podnoszenie jakości działań samorządów w dziedzinie oświaty. Komisja ekspertów, pod kierunkiem prof. Dariusza Rotta, złożona z naukowców reprezentujących wybrane polskie uczelnie (m.in. Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katolicki Uniwersytet Lubelski) dokonuje oceny działań samorządów w sferze zarządzania oświatą. Samorządy, które spełniają kryteria określone regulaminem i uzyskają pozytywną recenzję ekspertów, otrzymują certyfikat i tytuł "Samorządowego Lidera Edukacji".

Procedura przyznawania certyfikatów w ramach programu „Samorządowy Lider Edukacji” przebiega dwuetapowo. Etapem pierwszym jest audyt formalny, w którym eksperci badają formalno-prawne aspekty działalności samorządów oraz poprawność i jakość aplikacji akredytacyjnej. Kluczowym etapem certyfikacji jest etap drugi, czyli audyt merytoryczny. W jego trakcie naukowcy  analizują i oceniają działania i osiągnięcia samorządów oraz przyznają poszczególnym gminom i powiatom biorącym udział w projekcie punkty rankingowe.

Recenzja kandydatury gminy Szydłowiec, przedstawiona w dniu 27 listopada na uroczystym spotkaniu podsumowującym tegoroczną edycję programu, brzmi następująco:

Zwraca uwagę konsekwencja i efektywność działań gminy w zakresie reformowania lokalnego systemu oświatowego i przekształcania istniejącego modelu zarządzania tym systemem, zgodnie z założeniami zarządzania menadżerskiego, z uwzględnieniem parametrów rynkowych. Efektem wdrożonej reformy jest oddłużenie gminnej oświaty, zgodnie z założeniami „Programu naprawczego finansów gminy”, a także zintensyfikowanie działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych, z wykorzystaniem zdywersyfikowanego katalogu źródeł, na poziomie znacznie odbiegającym od przeciętnych standardów identyfikowanych w innych gminach o podobnym potencjale. Efektem realizowanej w ostatnich latach polityki oświatowej jest zwiększenie dostępności dzieci do edukacji przedszkolnej oraz znaczące podniesienie standardów tej edukacji, m.in. poprzez inwestycje infrastrukturalne i wspieranie inicjatyw niepublicznych (budowa nowych sal dydaktycznych, powstanie przedszkola prywatnego). Komisja podkreśla także znaczącą poprawę i rozbudowę zasobów infrastruktury sportowej. Certyfikowana gmina realizuje innowacyjne programy edukacyjne, m.in. „Dziecięca akademia przyszłości” oraz „Moja szkoła równych szans”. Ponadto recenzenci dostrzegają działania w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych i wsparcie dla ucznia niepełnosprawnego - zlikwidowanie barier architektonicznych w placówkach oświatowych z oddziałami integracyjnymi, zwiększenie dostępności do infrastruktury informatycznej w ramach projektu ”Równe sz@nse na starcie”.

{phocagallery view=category|categoryid=780|limitstart=0|limitcount=4}